Maandelijks archief: december 2015

Yoga

Om het jaar af te sluiten wil ik met jullie mijn liefde voor Yoga delen.. ❤

In 2011 heb ik voor het eerst echt kennis gemaakt met Yoga. Wel in de vorm van bodybalance (zie mijn voorgaande blog), maar het Yoga gedeelte vond ik toch altijd wel het leukst.

2014-09-19 11.07.46 ‘Reversed Warrior Pose’
(Viparita Virabhadrasana)

Wanneer je iemand verteld dat je Yoga beoefend is vaak de eerste reactie: ‘oow, lekker relaxed, dat kan ik ook wel’. Maar wist je dat er een heleboel verschillende soorten Yoga bestaan!? Yoga is namelijk heel veel meer dan alleen maar bewegen en ontspannen.
Het gaat om lichaamshouding, ademhaling, concentratie, meditatie en bewustzijn.
Van rustig, spiritueel en meditatief tot héél actief.

Wat is Yoga dan precies?
Het woord Yoga komt uit het Sanskriet (oud Indiaas) en zouden we in het Nederlands kunnen vertalen als eenheid of verbinding. Toch heeft Yoga veel betekenissen zoals: samenbrengen, herboren zijn/voelen, aansluiten, beheersen, ergens in opgaan.

Yoga is ontstaan in India, maar wanneer precies weet niemand (wel zijn er in de ‘Indusvallei’ in het Noordwesten van India rotstekeningen gevonden van mensen in Yogahoudingen, van ongeveer vijfduizend – of meer – jaren geleden).

Men zegt dat Yoga van oorsprong een Hindoeïstisch religieus doel had, namelijk om door middel van beheersing van lichaam en geest dichter tot God te komen.
Maar ook hier is niet iedereen het over eens. Er wordt namelijk ook beweerd dat de religieuze stucturen van het hindoeïsme pas veel later zijn ontstaan.
En ik zeg eerlijk, ik heb Yoga nog niet zó grondig bestudeerd, dus de echte waarheid durf ik jullie niet te vertellen!

Tegenwoordig wordt Yoga veel gebruikt om stress te verminderen en voor meer fitheid, lenigheid en een gevoel van rust en balans. De religie achter Yoga wordt tegenwoordig niet altijd even belangrijk meer gevonden, maar dit verschilt wel enorm per Yoga docent of Yogi. Ook de reden en de intentie om Yoga te beoefenen is voor iedereen anders!!

Yoga is voor iedereen!
Iedereen, jong en oud, ongeacht fysieke gesteldheid kan yoga beoefenen 🙂
Om het geweldige effect van Yoga te ervaren hoef je je niet in allerlei moeilijke houdingen te kunnen wurmen of jaren lang in stilte te leven, maar als je kunt ademen, kun je aan Yoga doen. Alle houdingen zijn te schalen naar ieder zijn of haar niveau.

Wat heb je nodig?
– Een Yogamatje
– Soepele kleding
– Een flesje water
– Een warm vestje en eventueel warme sokken voor het laatste gedeelte)

Door yoga te beoefenen kun je jou mogelijkheden ontdekken en houdingen of andere doelen in je leven bereiken die ervoor misschien onmogelijk leken. Ook leer je je grenzen accepteren en jezelf te respecteren.
Yoga kan ook veel voorkomende klachten verlichten en genezen (zoals rugpijn, hoofdpijn, hoge bloeddruk enz.). De Yogahoudingen, de bewegingen en de ademhalingstechnieken zijn goed voor je hele lichaam en kunnen patronen in werking zetten die de onevenwichtigheid in je lichaam (in het zenuwstelsel of op celniveau) corrigeren.

Veel Yogi’s brengen rust én geven energie. Steeds meer mensen ontdekken ook dat gunstige effect van Yoga en de nawerking hiervan in het dagelijkse leven.

Yoga brengt je terug naar jezelf…
De plek waar alles goed is.

IMG-20150610-WA0003

De rustige Yoga vormen: Yin Yoga en Hatha Yoga  zijn in Nederland het meest bekend.
Maar er zijn dus ook vele andere vormen van Yoga zoals:
– Ashtanga vinyasa Yoga (flow Yoga)
– Kundalini Yoga
– Bikram Yoga (hot Yoga)
– Kriya Yoga
– Dru Yoga
– Jivamukti Yoga
– Iyengar Yoga
– Kripalu Yoga
– Satyananda Yoga

Ik zal niet alle vormen van Yoga apart uit gaan leggen maar mocht je interesse er wel liggen dan kun je de volgende artikelen even doorlezen: Hier vind je een duidelijke uitleg van de bekendere vormen van Yoga (Hatha, Yin, Ashtanga en Bikram yoga). En hier vind je een duidelijke uitleg van de minder bekende vormen van Yoga.

Als je wilt ontdekken welke Yoga vorm het beste bij jou past raad ik je aan om verschillende vormen van yoga uit te proberen en het liefst ook bij verschillende studio’s. Op die manier vind je uiteindelijk de yogavorm en de yogadocent die het beste bij jou past.. 🙂

IMG_20150622_075835

Mijn ervaring

Voor iedereen heeft Yoga een andere betekenis. Persoonlijk vind ik de actievere vormen van Yoga en hot Yoga het prettigst om te doen. Yin Yoga vind ik ook een erg prettige vorm van Yoga, alleen werd ik voorheen juist van deze rustige Yoga, onrustig. Het is juist daarom wel goed voor mij om deze vorm zo nu en dan eens te beoefenen en om dus te leren omgaan met de onrust die bij mij vrij komt tijdens deze rust/oefeningen.

Ik volg nu enige tijd Yoga les bij Balanzs in Den Haag. Je kunt hier veel verschillende yoga stijlen volgen wat ik erg prettig vind en ook worden er regelmatig workshops gegeven waarvoor je je kan opgeven en waarmee je jezelf weer kan uitdagen, verbeteren en je houdingen kunt verdiepen. Ik ben hier ook in aanraking gekomen met de Balanzs Fusion Yoga. Dit is een Yoga les waarin een combinatie van Vinyasa, Power, Hatha, Yin & Meditatie gegeven wordt en waarbij ik dus mijn conditie, kracht, flexibiliteit en innerlijke rust ontwikkel. Deze les vind ik echt zo heerlijk! Een super combinatie.

Tijdens het meditatie gedeelte bij sommige Yoga lessen, heb ik echt moeten leren om mezelf hieraan over te geven. Dat vond ik namelijk altijd het vervelendste stuk van de hele les! Ik lag daar maar, te denken van ‘zijn die minuten nou nog niet om’..  Maar ik moet zeggen dat me dit tegenwoordig erg goed afgaat. Ik kan zelfs even genieten van die innerlijke rust. 🙂

Ik merk dat ik anders in het leven ben gaan staan sinds ik Yoga beoefen. Ik zorg beter voor mezelf en denk meer aan mezelf en dit heeft absoluut niets met egoïsme te maken! Je kunt namelijk niet goed voor andere zorgen of van andere houden als je niet eerst van jezelf houdt! Als je wilt weten hoe jij met jezelf omgaat; kijk dan eens naar de meeste mensen om je heen, vaak geven zij een weerspiegeling van hoe jij met jezelf omgaat (uiteraard zijn er altijd uitzonderingen en mensen die niet willen en/of kunnen veranderen).  Ik merk ook dat dit bij mij veranderd is, mede omdat mijn interesses zijn veranderd, veranderen de mensen om me heen ook.. Maar dat is niet erg, ik moet zeggen dat ik het eigenlijk alleen maar fijn vind 🙂

En dan de Yoga filosofie, ik merk dat deze mij de laatste maanden steeds meer aanspreekt. Ik ben me hierdoor dan ook langzaam aan, steeds meer aan het verdiepen in Yoga. Af en toe lees ik er eens een boek over en ik volg verschillende Yogi’s op instagram; Onder andere: Liberty, Andrea, Rachel, Kino & Kerri.

Ook heb ik een vriendinnetje, Jasmijn, die mij enorm  inspireert op dit gebied en haar positiviteit geeft mij dan ook iedere keer heel veel energie en kracht om niet op te geven en mijn dromen vast te houden ❤

10686598_442327909257909_6241740636362280546_n
11407221_485257204964979_7034596892699511981_n

Dat je door Yoga fitter, leniger en sterker wordt vind ik natuurlijk mooi meegenomen. Het verbeterd hierdoor ook meteen mijn zelfverzekerdheid en trots: Trots dat ik iedere keer dieper in een houding kan komen of de houding langer vol kan houden. Ook vanuit vroeger, het altijd maar denken van ‘dat kan ik niet’, en het nu wel kunnen geeft me mijn zelfverzekerdheid terug en een gevoel naar mijzelf van: ‘zie je wel, geloof toch eens in jezelf’! Een betere balans tussen lichaam en geest is dus ook weer een mooi voordeel.

IMG_20150611_100947

‘Yoga gaat niet over het aanraken van je tenen, maar om wat je leert op de weg naar beneden.’

Liefs, Chrissy

Let is snow! Let it snow?

Vandaag, de eerste winterdag en het einde van 2015 zit er alweer aan te komen!
Dit, terwijl de herfst nog op volle toeren draait en de natuur zelfs al lente
verschijnselen vertoont..

Wanneer ik aan december denk, denk ik aan sinterklaas, (te veel) snoepen, lekker warme thee, kaarsjes, dekentjes, een serie of films kijken op de bank in een lekker warm huispak en warme sokken, kou, sneeuw, kerst met zijn kerstboom en allerlei mooie kleurtjes, lekker eten, familie en gezelligheid.

En ondanks dat ik niet van kou hou, ben ik gek op december en vind ik het misschien wel de leukste maand van het jaar! Het brengt iets magisch met zich mee..

tumblr_meqp3aK5VI1rgfmr0o1_500

Het is alweer enige tijd geleden (2010) dat we flink wat sneeuw hebben gehad met de kerst. Jammer, want ondanks de lasten die de sneeuw met zich mee brengt, bezorgd deze ook heel veel mooie momenten! En zeg nou zelf, wie wil er nou geen sprookjesachtige mooie witte kerst!? ❤ 🙂

Voor veel mensen is december ook een drukke, hectische stress maand.
Deadlines halen, alles afronden voor het nieuwe jaar, de kerstdagen in goede banen leiden, kokkerellen enz.

Mij helpt het hier heel erg bij om een goede planning te maken en prioriteiten te stellen.. Plus om mezelf te vertellen en mezelf te laten vertellen dat ik rustig aan mag doen en alles 1 voor 1 aan ga pakken. Als ik dat niet doe, loop ik mezelf voorbij..
(Overigens valt mijn drukte wel mee vind ik zelf hoor! Alleen ben ik een zorgpersoontje en wil ik graag voor iedereen zorgen en dus ook lekker eten maken enzo en daar kan ik wel eens in doorslaan hihi :p )Ho-ho-ho-merry-X-mas.1363027933-van-MSW

Als laatst wil ik een uitspraak toelichten die ik regelmatig voorbij zie komen en waar ik het absoluut mee eens ben!

‘Je wordt niet dik tussen kerst en oud & nieuw, maar tussen oud & nieuw en kerst’.   

Zoals ik al eerder vertelt hebt draait het op gewicht blijven (of afvallen) namelijk om je leefstijl;  Wanneer deze in balans is, kun je prima de feestdagen doorkomen zonder je rot te hoeven voelen, je in te moeten houden of ook maar iets aan te komen! Puur omdat het in jouw leefstijl past 🙂 En lekker eten (met mate) hoort daar ook gewoon bij ❤

Ik wens jullie allemaal hele fijne, gezellige, liefdevolle feestdagen!
Geniet van elkaar of van jezelf als je liever de kerstdrukte aan je voorbij laat gaan..

Liefs, Chrissy
Schermafbeelding 2012-03-19 om 16.16.56

Granola met quinoa

Granola is er in allerlei verschillende soorten en variaties.
Ik poste al eerder een recept om granola zelf te maken..  Omdat je met granola alle kanten op kunt maakt het het zo leuk om af en toe eens wat anders uit te proberen. Dit keer een recept voor granola met quinoa. Quinoa is een bron van eiwit, koper en magnesium.

Ingrediënten voor 1 grote pot:
– 130 gram Quinoa
– 100 gram Havervlokken
– 30 gram Lijnzaad
– 30 gram Pompoenpitten
– 30 gram Zonnebloempitten
– 10 gram Gemengde noten
– 75 gram rozijnen
– 3 eetlepels Honing
– Flinke Snuf Kaneel

En dan..
Verwarm de oven voor op 160 °C en leg een vel bakpapier op een bakplaat.
Hak de noten in grove stukken.

Doe alle droge ingrediënten (behalve de honing en de rozijnen) in een kom, hussel alles goed door elkaar heen en voeg kaneel toe naar smaak.  Voeg hierna de honing toe en hussel nogmaals goed.

Verdeel het mengsel over de gehele bakplaat en bak het geheel ongeveer 10 –  15 minuten in de voorverwarmde oven.

Schep het geheel ongeveer twee keer om tijdens het bakken. En kijk tussendoor even of het niet te hard gaat. In de ene oven moet het wat langer bakken dan in de andere.

Haal, wanneer de granola goed is, de bakplaat uit de oven, laat een paar minuten afkoelen en roer de rozijnen er door heen. Bewaar het (wanneer het goed is afgekoeld) in een luchtdichte pot.

2015-10-22 09.21.22

Granola eet je trouwens heel simpel. Ik eet mijn granola het liefste met een beetje (geiten of soya) yoghurt en met wat vers fruit. Meer heb ik ’s morgens niet nodig om mijn dag heerlijk en gezond te beginnen.

2015-10-22 09.21.42

Smakelijk & Geniet ervan!

Liefs, Chrissy