Calorieën

Volgens mij heb ik dit wel al eerder verteld maar voor degene die het nog niet wisten: Afgelopen september ben ik begonnen aan een opleiding tot gewichtsconsulent.
Ik vind het enorm interessant en vooral leuk & leerzaam.

Één van de belangrijke lessen over voeding die iedereen zou moeten snappen wil ik graag aan jullie meegeven! Heb je er namelijk ooit bij stil gestaan hoe calorieën er uit zien?

calorieen-zijn-toch-beestjes-die-snachts-je-kleding-kleiner-maken-haha

In onderstaand filmpje laat Asapscience duidelijk zien hoe 200 calorieën van verschillende producten er uit kunnen zien. En dat kan nogal een verschil zijn! Omdat het filmpje Engels, en best snel gesproken is (en ik helaas geen mooi en duidelijk nederlands filmpje kan vinden) zal ik onder het filmpje nog een nederlandse uitleg geven.

Calorieën (cal) zijn er in alle soorten en maten. 200 kilocalorieën (kcal) appel is een hele andere hoeveelheid dan bijvoorbeeld 200 kcal kaas of wijn. In het filmpje komen allerlei verschillende vergelijkingen van 200 kcal voorbij. Sommige mensen zullen verbaast zijn over wat een groot verschil dit kan zijn! Ook zie je heel duidelijk in het filmpje dat je van de verse, niet verpakte voedingsmiddelen véél meer kan eten om aan 200 kcal te komen dan van de fastfood, drank of andere ‘lekkernijen’.

0-its-your-choice-choose-healthy
Maar wat is een calorie (cal) nou eigenlijk?
Één calorie is de hoeveelheid warmte die nodig is om één gram zuiver water één graad Celsius te verwarmen.

Dit is erg weinig en daarom wordt er meestal gebruik gemaakt van de maat kilocalorie (kcal). In de volksmond wordt wel vaak gesproken over calorie maar men bedoelt hier vaak kilocalorieën mee (1 kilocalorie = 1000 calorieën).

Calorieën leveren dus energie en we hebben energie nodig om te overleven. We krijgen deze energie/kilocalorieën binnen via de voeding. Onze voeding is in te delen in micro- en macronutriënten. Micronutriënten zijn alle vitamines, mineralen en spoorelementen, en macronutriënten zijn alle eiwitten, koolhydraten en vetten.
De Nederlandse gezondheidsraad heeft vastgesteld hoeveel iedereen van de verschillende macronutriënten zou moeten binnenkrijgen. Toch is dit heel erg persoonsafhankelijk! Het ligt aan je lichaamsbeweging, je lengte, je geslacht en ga zo maar door..

Verderop in het filmpje wordt verteld dat een product op zichzelf laag in calorieën kan zijn maar dat wanneer je er bijvoorbeeld een sausje bij doet, of melk of suiker toevoegt, je product ineens enorm in calorieën kan stijgen.
Ook betekend een product wat laag in calorieën is NIET per se dat het dan ook meteen gezonder is! Denk aan cola light vs. melk of bruin brood vs. wit brood. De melk of het bruine brood zijn dan misschien hoger in kcal, toch zijn dat wel de gezondere keuzes waarin meer pure voedingsstoffen zitten..

200kcal
Met dit artikel wil ik ik absoluut niet zeggen dat iedereen nu calorieën moet gaan tellen, ik wil je er gewoon graag bewust van maken dat het niet zo’n gek idee is om eens na te denken over wat je nu precies in je mond stopt..

eatmemeHihi..

BELANGRIJK:
– Meer calorieën betekent niet beter of gezonder: het kan nog steeds minder voedingsstoffen en vezels bevatten, zoals bijvoorbeeld in het geval van volkoren brood.
– Minder calorieën is niet altijd goed voor je lichaam, of als je wilt afvallen. Je hebt bepaalde voedingstoffen nodig!!
– Iedereen heeft koolhydraten, vetten en eiwitten nodig, dit zijn de bouwstenen voor een goed functioneren van ons lichaam.
– Ga voor een gevarieerd en voedzaam dieet!!
– Wanneer je het niet alleen kunt, vraag hulp. Aan bijvoorbeeld een gewichtsconsulent of diëtiste.

Liefs, Chrissy

Advertenties

2 gedachtes over “Calorieën

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s